Musiktalenter
I 2014 besluttede Roskilde Byråd at give kommunens musikalske unge en mulighed for at udvikle deres talent - og bad Roskilde Musiske Skole skabe de bedste rammer herfor, hvilket fra august 2023 sker som Kulturskolen Roskilde i samarbejde med Østervangsskolen.
Ønskescenariet var at kunne oprette en musiktalentklasse på linje med idrætstalentklasserne - dog med det yderligere ønske, at den fælles interesse for musikken både skulle være den bærende del af dagligdagen i klassen og samtidig udgøre et kreativt fællesskab, hvorfra den enkelte elev ville kunne hente inspiration og motivation til sin musikalske udvikling. Fællesskabet som grundlag for den individuelle udfoldelse.
Vi vidste på forhånd, at kravet om skoleskift ville udgøre den største udfordring for rekruttering af elever til Musikklassen. Det store spring væk fra de kendte, trygge rammer og gode kammerater skulle opvejes af et synligt løfte om samme følelse af tryghed og kammeratskab samt selvfølgelig et musikfagligt højt niveau, som ville gøre klassen til noget særligt. I planlægningsfasen blev fokus derfor hurtigt rettet mod samskabelse, sammenspil og de fælles musikalske oplevelser i og uden for skoletiden. Det blev også prioriteret at kunne tilbyde ekstra tid til elevernes individuelle musikalske udvikling i musikskoleregi eller med anden mentor/underviser.
Optakten
Pilotprojektet Optakten var et 3-ugers koncentrat af, hvad et årshjul i Musikklassen forventedes at indeholde, og det blev i efteråret 2015 gennemført med deltagelse af 16 elever fra forskellige 6. klasser. Projektet var bygget op omkring først en uges oplevelser og senere to ugers musikalsk skabelse og indstudering i stedet for den normale undervisning i skolen. Eleverne havde således selv (med hjælp fra tre musikere og en danser) skabt den afsluttende performance ’Spørgsmål & Svar’, som på Spil Dansk Dagen 31/10 blev opført i Byens Hus, det tidligere rådhus i Roskilde.
Efterfølgende valgte 12 af eleverne fra Optakten at søge om optagelse i Musikklassen og udgjorde dermed halvdelen af den første Musikklasse, som startede august 2016. Den anden halvdel blev optaget på baggrund af de fem opstillede kriterier og efter gennemførelse af den prøve, som siden er afholdt hvert år i april måned.
Fra evalueringen af Optakten
Optakten har som selvstændigt musikundervisningsprojekt været en succes både fagligt, socialt og pædagogisk. Processen, indholdet og resultatet har på flere planer været nyskabende i forhold til gængs praksis i folkeskole/musikskole – og meget nær den såkaldte ”kunstneriske virkelighed”. Samarbejdet internt såvel som eksternt har generelt fungeret tilfredsstillende, men der kunne have været afsat mere tid til fælles forberedelse. Der er således skabt ny erfaring og grobund for fremtidige samarbejder mellem kunstnere og institutioner i Roskilde, som kan danne grundlag for en kommende musikklasse.